Меню

Адаптація дітей до середньої школи

Веселівська СЗШ

Криворізького району

Дніпропетровської області

 

 

 

 

 

 

 

 

«Адаптація дітей до середньої школи»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Розроблено практичним психологом:  Джердж Тетяною Григорівною

 

 

 

Програма

проведення години психолога у 4 класу

$11.      «Мій клас» - вересень

  1.  «Ми і школа» - жовтень
  2. «Ось він – Я» - листопад
  3. «Пізнай себе» - грудень
  4. «Ось тобі моя рука «- січень
  5. «Чи розуміємо ми один одного ?» - лютий
  6. «Світ емоцій» -березень
  7. «Країна малювання» - квітень
  8. «Я+Я =Ми» -травень 

Alpha

Мета : Надання психолого-педагогічної підтримки і допомоги учням в адаптації до навчання    в 5 класі.
Завдання :
• сприяння зниженню тривожності;
• виділити якості учнів, необхідні учням середньої ланки школи.
• дати впевненість учням в тому, що вони готові до переходу в середню ланку навчання.
• дати позитивний настрой на роботу, прагнути до подолання негативних емоцій, пов'язаних з навчанням у школі;
• уявлень про уміннях, навичках навчання в середній ланці;
• опрацювання своїх емоційних станів;
• стимулювання фантазії, уяви учнів;
• формування адекватного ставлення до своїх успіхів і невдач , розвиток  впевненої поведінки;
• сприяти згуртуванню класу, повазі один до одного і взаєморозумінню.
• формування навичок взаємодії з іншими людьми.
Обгрунтування необхідності  занять: З року в рік виникає проблема адаптації учнів при переході з початкової в середню ланку школи. Незважаючи на те, що учні вже звикли до школи, вимогам вчителя, однокласників, проблема адаптації існує. Вони знову адаптуються до нових соціальних умов. У них з'являється новий класний керівник, вчителі-предметники, нові предмети. Кожен учитель висуває свої вимоги. Цей вік початок підліткового періоду, коли відбуваються ще й фізіологічні зміни в організмі у дітей, що теж накладає свій відбиток на учнів.
У зв'язку з цим доцільно почати проводити підготовчу роботу до переходу в п'ятий клас вже в четвертому класі і продовжувати в п'ятому.
Заняття для учнів 4-х класів націлені на допомогу учням в адаптації до навчання у п'ятому класі. Ці заняття з учнями 4-х класів може проводити як шкільний психолог, так і класний керівник, що працює з учнями даного класу. Це своєрідна можливість попередження тих проблем, з якими можуть зустрітися учні на початку навчання в 5-му класі.
З метою подолання тривожності майбутніх п'ятикласників, негативних емоцій, що супроводжують перехід у п'ятий клас, і слід проводити подібного роду заняття.
Досвід показує, що учні, які пройшли курс таких занять, набагато швидше адаптуються до навчання в 5-му класі, а вчителі-предметники, які відвідали такі заняття, більш дбайливо ставляться до учнів, частіше використовують рефлексію в організації навчальних занять, більш системно підтримують участь учнів в урочній діяльності. Заняття можна проводити як з усіма учнями класу, так і з групою дітей, яким такі заняття потрібні в більшій мірі.
Ні для кого не секрет, що часто вчителі самі налаштовують негативно учнів до навчання в середній ланці школи. Заходячи в клас, можна іноді чути таку фразу: "Ось попадете в п'ятий клас, там дізнаєтесь ..." Безумовно, зерно, кинуте на тривожний  грунт, дає негативні сходи. У дітей спочатку формується страх перед навчанням, боязнь вчителів-предметників, тривога за свої навчальні результати в майбутньому.
Дуже часто тривожність учнів посилює і сім'я. Багато батьків, замість того щоб підтримати в дитині впевненість у власних силах, попереджають його про те, що у нього нічого не вийде, що він стане останнім учнем у класі і т. д.
Заняття повинні носити ігровий, цікавий характер, що допоможе учням швидше входити в ритм заняття, із задоволенням включатися в діяльність.
Програма складається з 9 занять , тривалістю-45 хвилин (шкільний урок).
Категорія учасників: учні 4-х класів  


 

Заняття 1. "Цей незвичайний і хвилюючий 5-й клас"
Мета заняття:
Ознайомити дітей з цілями занять, формою роботи; прийняти правила поведінки на занятті; профілактика проблем адаптації: мобілізація внутрішнього ресурсу, вміння самостійно проявляти активну участь і співпрацювати з однолітками у дискусіях.
Необхідні матеріали: Зошити, ручки, невеликі листочки паперу для записів, альбомні листи, м'яка іграшка або м'яч.
Час заняття: 45 хвилин
План заняття
Вправа 1. "Ім'я та квітка"
Вибір способу вітання. Привітання
Мета: дати кожній дитині можливість представити себе іншим дітям.
Хід вправи: Кожен з учасників називає своє ім'я і квітку  , з яким діти можуть себе асоціювати.
Рефлексія: Наскільки легко було згадати квітку , якаб  "відповідала" тій чи іншій дитині?
Час: 10 хвилин
Прийняття правил.
Вправа 2. "Всаньте ті, хто ..."
Мета:  вправа спрямована на активацію активності учасників, зняттю напруги.
Хід вправи: учні сидять у колі. У центрі - Ведучий. Кількість стільців менше на 1, чим учасників. Ведучий говорить: "Встаньте, хто ..." і називає якісь якості, наприклад хто, вважає себе добрим, розумним,   справедливим,  красивим,  терплячим, сильним і так далі.
Ті, у кого є присутня  названа ознака, встають, і намагаються зайняти вільне місце, крім поруч стоячого стільця. Далі гра повторюється знову з новим ведучим
Рефлексія:
• Про кого ти дізнався щось нове?
• Чи був ти здивований тим, що разом з тобою вставала та чи інша людина?
•  Чи зійшлися твої уявлення  про інтереси та уподобання твоїх однокласників з їхніми реальними інтересами?
Час: 15 хвилин
Вправа 3. "Що важливо для мене"
Мета: Допомогти дітям поділитися своїми уявленнями про себе і свої інтереси, які роблять їх особливими, не схожими на інших
Хід вправи: учням необхідно уявити, що вони з батьками надовго їдуть, щоб провести канікули на безлюдному острові. Батьки пропонують дітям взяти з собою валізу і упакувати в неї рівно три речі, найважливіші для них.
Що ви виберете? Назви цих речей напишіть на аркуші паперу (5 хвилин).
Далі учням необхідно прочитати список і розповісти, чому вони вибрали саме ці три речі.
Рефлексія:
• Хто-небудь вибрав те ж, що і ти?
• Який предмет із тих, які комусь захотілося взяти з собою, був, на твій погляд, найбільш незвичайним?
• Чиї записи тебе здивували?
Час: 20 хвилин
Обговорення заняття:
• Чи є на світі такі речі, які цікаві і важливі більшості з нас?
• Що сподобалося на занятті, а що - ні?
Вибір способу прощання. Прощання


 

Заняття 2. "Ми і школа"
Мета заняття:
Опрацювання труднощів, що виникають в учнів у процесі навчання в школі, вивчення рівня тривожності, думки учнів про ступінь значущості школи в їхньому житті.
Час заняття: 45 хвилин
План заняття
Привітання
Вправа 1. "Хто ти? Хто я?"
Мета: Вивчення рівня тривожності учнів класу.
Хід вправи: учням  пропонується згадати рік вступу до школи. Пропонується обговорити питання, які можуть служити рефлексією.
Рефлексія:
• Що пов'язано з цим роком для вас?
• Яким був ваш перший шкільний день?
• Що вам найбільше запам'яталося з першого шкільного дня?
• Якою вам представлялася школа тоді, і якою вона вам здається зараз?
Вправа 2. "Асоціації"
Мета: Вивчення ступеня тривожності учнів, пов'язану зі словом "школа"; вивчення думки учнів про ступінь значущості школи в їхньому житті.
Хід вправи: Учням пропонується назвати прикметники, якими вони хотіли б охарактеризувати свою школу і поділитися своєю думкою про те, чому навчають у школі. Наприклад:
• Школа, в якій я вчуся, ...
• У нашій школі вчать ...
Рефлексія:
o Наскільки відверті ви були?
o Які почуття виникали при міркуваннях про школу?
Час: 10 хвилин.
Вправа 3. "Температура"
Мета: Дати можливість учням проговорити свої навчальні труднощі і визначити своє до них ставлення.
Хід вправи: Ведучий: Діти! Коли людина хворіє, вона неодмінно міряє температуру. Вона у нього майже завжди підвищена. Якщо людина не хоче що-небудь робити, у нього теж може підвищитися температура.
З якої причини, крім хвороби, може підвищитися температура у вас?
Рефлексія:
• Наскільки легко було згадати ситуацію підвищення температури у вашому житті?
• Наскільки легко було розповідати про ту чи іншу життєву ситуацію?
Час: 10 хвилин.
Вправа 4. "В гостях у казки"
Мета: Подолання негативних емоцій, пов'язаних з навчанням в школі.
Хід вправи:
Учням пропонується прослухати казку і придумати її закінчення і пояснити, чому вони придумали саме таке закінчення казки.
Текст казки: У далекі часи в одній родині жив хлопчик. Був він веселий,  непосидючий,  любив грати з іншими хлопчиками у дворі у свої хлоп'ячі ігри, допомагав татові виконувати нехитру чоловічу роботу, а мамі - навіть мити посуд!
Навчався цей хлопчик у школі, в селі вона була одна, і рано вранці всі хлопчики і дівчатка підстрибом бігли до школи.
К омусь було важко прокинутися, і він, пихкаючи, біг позаду усіх. Самим останнім біг до школи знайомий нам хлопчик. Не те щоб йому не хотілося вчитися, просто було дуже важко рано вставати з теплого ліжка, одягатися і робити так щодня.
Одного разу, коли він в черговий раз виявився останнім на доріжці, що веде до школи, прямо перед собою він побачив пір'їнку незвичайної краси. Вона виблискувала на сонці і переливалася всіма кольорами веселки. Хлопчик зупинився, схопив пір'їнку і забув про те,  що йому потрібно бігти в школу ...
Протягом секунди пір'їнка підняла хлопчика, закрутила у вирі і закинула його на веселку, яка висіла над шкільним подвір'ям.
Хлопчик перекидався на веселці, стрибав, стояв на голові, дивився на школу, в якій в цей час сиділи за партами хлопчики і дівчатка з його села, сміявся, свистів і взагалі робив те, що йому найбільше хотілося робити.
Так минула година, дві, три, а що було потім з хлопчиком?
Рефлексія: Учням пропонується закрити очі і уявити собі обличчя хлопчика, який опинився на веселці.
• Хто хотів би опинитися на місці хлопчика і чому?
• Чи можемо ми вважати, що хлопчик зовсім не хотів вчитися в школі?
• Чим може бути викликана така поведінка хлопчика?
Час: 15 хвилин.
Обговорення заняття:
• Чи сподобалося вам заняття?
• Що запам'яталося найбільше?
• Оцінка заняттю - від 0 до 10 балів.
Прощання


 

Заняття 3. "Ось він - я"
Мета заняття: Розвивати вміння самоаналізу і самовираження; стимулювати фантазію, уяву учнів; сприяти зняттю тривоги.
Необхідні матеріали: Картонні  кружки по три штуки кожному учню (кольори: червоний, жовтий, зелений); шматочки м'якого дроту довжиною 10 см; шпильки; музичний супровід; олівці, фломастери, аркуші паперу
Час заняття: 45 хвилин
План заняття
Привітання
Вправа 1. "Світлофор"
Мета: Обмінятися думками про минуле заняття, налаштувати учнів на участь в наступному занятті.
Необхідні матеріали: Картонні кружки по три штуки кожному учню (кольори: червоний, жовтий, зелений).
Ведучий: Отже,  якщо під час нашої минулої зустрічі вам було незатишно або нецікаво, то ви піднімаєте червоний кружечок.
Якщо на минулому занятті вам було цікаво, але вам щось не сподобалося, або якась вправа викликала у вас почуття дискомфорту, то ви піднімаєте жовтий кружок.
А якщо вам дуже сподобалася минула наша зустріч, вам було цікаво, ви дізналися для себе щось нове, то ви піднімаєте зелений кружок.
Я рахую до трьох, і ми включаємо світлофор. Раз ... Два ... Три ...
Рефлексія:
• Чому ви зробили такий вибір?
• Аргументуйте свій вибір.
(Особливу увагу приділяє дітям, що підняв червоний кружок)
Час: 5 хвилин.
Вправа 2. "Чарівна емблема"
Мета: Розвивати вміння самоаналізу і самовираження; стимулювати фантазію, уяву учнів; сприяти зняттю тривоги.
Необхідні матеріали: Шматочки м'якого дроту довжиною 10 см;  музичний супровід.
Хід вправи: Ведучий. А зараз ми з вами трохи пограємо. Йдучи до вас на зустріч, я захопила з собою незвичайні шматочки звичайного дроту. Я пропоную вам зробити зі шматочка дроту свою емблему, яка могла б багато чого розповісти про вас, якби була живою.
До прикладу, ось цей трикутник - я думаю, що я схожа на трикутник, тому що кожен день я відкриваю в собі свою нову вершину трикутника.
А тепер спробуйте і ви зробити такі емблеми. Подумайте над тим, що зможе розповісти про вас іншим людям непримітний шматочок дроту.
 Я впевнена, що ваші розповіді, як і емблеми, будуть дуже цікавими.
Рефлексія: Попросити дітей розповісти, що значать їх фігурки, чому вони такими себе зобразили
Час: 10 хвилин.
Вправа 3. "В гостях у казки"
Мета: Розвиток фантазії, вміння розуміти і передавати почуття інших людей; твір власних казок на основі отриманих малюнків.
Необхідні матеріали: Олівці, фломастери, аркуші паперу. Музичний супровід.
Хід вправи: Ведучий: А тепер давайте згадаємо наше минуле заняття. Згадайте казку про хлопчика і веселку. Я хочу, щоб кожен з вас згадав казку і визначив у ній найбільш тривожний  момент, який запам̓ятався.
Спробуйте намалювати цей момент на лежачих перед вами аркушах паперу. Назвіть свій малюнок, поясніть, чому ви його так назвали. (Можлива робота в парах.) Далі учні зачитують свої казки. По закінченню кожної казки весь клас ляскає виступу кожного учня.
Обговорення заняття:
Вправа 4. "Прощання"
Мета: Підведення підсумків заняття; оцінка учнями проведеного заняття за допомогою кружків.
Необхідні матеріали: кольорові картонні кружки.
Хід вправи: Дітям пропонується за допомогою кружків "світлофора" визначити ефективність минулого заняття.
Час: 5 хвилин.
Прощання


 

Заняття 4. "Пізнай себе"
Мета заняття: Створити в учнів мотивацію на самопізнання; сприяти розвитку самопізнання, рефлексії  учнів і впевненості в собі.
Необхідні матеріали: Зошити, ручки, олівці, різнобарвна коробка з прорізами, обклеєна смужками з шести різних кольорів.
Час заняття: 45 хвилин
План заняття
Привітання
Вправа 1. "Колір настрою"
Мета: Зняття напруги, створення в учнів мотивації на самопізнання.
Необхідні матеріали: Різнобарвна коробка з прорізами, обклеєна смужками з шести різних кольорів.
Хід вправи: По колу передається різнобарвна коробка, і учні по черзі визначають колір настрою, відповідного сьогоднішньому дню.
Рефлексія:
• З яких причин у тебе той або інший настрій?
• Чи хотілося тобі його змінити впродовж сьогоднішнього заняття, дня?
• Як вважаєш, чи вийде це сьогодні?
Для кожної пропозиції підберіть від 5 до 10
Час: 5 хвилин
Вправа 2. Самоаналіз "Хто я? Який я?"
Мета: Формування позитивного ставлення до своїх можливостей, прийняття себе і прагнення до вдосконалення; визначення спільності між учасниками групи.
Хід вправи: Необхідно продовжити письмово три пропозиції:
Я думаю, що я ...;
Інші вважають, що я ...;
Мені хочеться бути ... визначень зі списку на дошці.
Кількість збігів підраховується, на дошці відзначається, як багато спільного між учнями.
Рефлексія:
• Дізналися ви про когось щось нове?
• Описували  ви лише свої позитивні сторони?
Час: 20 хвилин
Вправа 3. "Ось я який! Вгадали?"
Мета: Формування позитивного ставлення до своїх можливостей, прийняття себе і прагнення до вдосконалення.
Хід вправи: учні заповнюють анкету, в якій описують себе і свої захоплення, але не підписують роботу (всі  ставлять на ній свій значок). Здають свої варіанти. Ведучий їх перемішує і роздає. Учням необхідно при озвучуванні роботи довідатися, чия вона.
Рефлексія:
• Наскільки легко було вгадати анкету тієї чи іншої людини?
• Описували  ви лише свої позитивні сторони в анкеті?
• Які випробували труднощі?
Час: 20 хвилин
Обговорення заняття:
• Сподобалося чи ні заняття?
• Що нового дізналися з заняття?
• Що найбільше запам'яталося? Що здивувало?
• Кого важче оцінювати - себе чи інших?
Прощання


 

Заняття 5. "Ось тобі моя рука"
Мета заняття: Опрацювання можливих виходів з конфліктних ситуацій; розвиток емпатії.
Необхідні матеріали: Музичний запис "Шум лісу";  маленькі альбоми.
Час заняття: 45 хвилин
План заняття
Привітання
Вправа 1. "Осінній ліс"
Мета: Релаксація; підготовка учнів до активної роботи на занятті.
Необхідні матеріали: Музична запис "Шум лісу".
Хід вправи: Учні повинні згуртовано виконувати завдання і дотримуватися тексту, який вимовляє ведучий. По ходу виконання вправи учні супроводжують його жестами.
Ведучий: Діти! Ми з вами вирушаємо в чарівну подорож. Ви її зробите разом зі мною. Зараз я попрошу вас сісти зручніше і закрити очі. Я попрошу вас виконувати всі рухи, не відкриваючи очей.
Давайте почнемо.
Отже, ми з вами знаходимось  в маленькому, але дуже милому і затишному містечку.
На вулиці стоїть осінь. І хоч на вулиці сонечко світить дуже яскраво, температура вже досить низька.
Ми з вами йдемо на прогулянку.
Ми швидко надягаємо штани, теплий светр, кросівки і опиняємося  в лісі, беремо з собою поводок і улюблену собаку.
Ми йдемо до лісу. Свіже повітря, лісова прохолода притягують нас. Ми напружуємо ноги, животик, спинку, ручки, обличчя. Сильно-сильно ...
А зараз ми розслабляємо ноги, руки, спинку, обличчя ...
Дихається легко, рівно, глибоко ...
Дорога не стомлює нас, а, навпаки, надає впевненість і силу. Ось він, наш чарівний ліс! Всі стежки в ньому нам знайомі. Ось ця веде в березовий гай. Ми прямуємо туди. Дихається легко, рівно, глибоко ...
Права рука тримає повідець і напружена дуже сильно ...
Легкий вітерець гойдає верхівки дерев, вони вклоняються  перед нами, вітаючи нас. Навколо тиша, тільки десь стукає дятел, а пташки співають свої невигадливі пісеньки, радіючи кожній новій  миті дня.
Ми відпускаємо повідець, і наші праві руки стають легкими, повітряними, немов повітряна кулька, яка полетить далеко в небо, якщо його не тримати за ниточку ...
Дихають легенями, рівно, глибоко ... (Пауза)
Ми входом в березовий гай. Білі стовбури беріз нагадують нам свічки на святковому торті. Нашу увагу привертає гриб в коричневій шапочці. Це - підберезник. Ми нахиляємося до нього і бачимо ще два маленьких грибочки. Та тут ціла сімейка підберезників затишно влаштувалася на зеленій  галявині ! Свіже повітря пронизує все навколо. Дихається легко, рівно, глибоко ... (Пауза)
Насолодившись лісовою  прохолодою і тишею, ми повертаємося додому.
Рефлексія:
• Які відчуття ви випробували, подорожуючи по уявному лісі?
• Чи змогли ви його собі уявити? Що вам вдалося представити, а що - ні?
Час: 15 хвилин.                                 


 

Заняття 6. "Чи розуміємо ми один одного"
Мета заняття: Показати значимість власного "Я"; підвести учнів до розуміння необхідності жити в злагоді з собою та іншими; показати важливість взаєморозуміння.
Матеріали: Зошити, бланки тесту "Чи вмієш ти слухати?".
Час заняття: 45 хвилин
План заняття
Привітання
Вправа 1. "Де я?"
Мета: розігріваюча вправа, спрямована на зняття напруги
Хід вправи: У цій вправі провідний гравець – детектив він повинен назвати з закритими очима, де знаходиться людина, що видає звуки.
Рефлексія:
• Що в цій вправі виявилося найскладнішим?
• Наскільки легко було визначати місце розташування тієї чи іншої людини?
Час: 5 хвилин
Вправа 2. "Малюнок по інструкції"
Мета: Стимулювання зосередження уваги, розвиток уміння слухати і чути.
Хід вправи: Ця вправа вимагає зосередженості та вміння діяти за правилом. Спочатку всі малюють свій будиночок. Потім, прибравши малюнок, дістають чистий аркуш і працюють в парах - один малює з закритими очима будинок під диктовку сусіда - автора. В кінці порівнюють, чи схожий малюнок на авторський. Потім діти міняються місцями.
Рефлексія: Після вправи обмінюються враженнями: партнерам дається можливість обговорити хід спільної роботи.
Час: 15 хвилин
Вправа 3. "Чи вмієте ви слухати?"
Мета: Розвиток уміння слухати і чути.
Хід вправи: Кожен учень отримує бланк з питаннями. Всього 7 питань, відразу на занятті діти вивчають результат.
Тест "Чи вмієте ви слухати?"
Кожен учень отримує бланк із запитаннями:
1. Ти часто відволікаєшся, коли з кимось розмовляєш?
2. Чи робиш ти тільки вигляд, що слухаєш, а сам думаєш про інше?
3. Реагуєш ти емоційно на слова оповідача?
4. Ти часто перебиваєш співрозмовника?
5. Ти слухаєш або тільки робиш вигляд, що слухаєш?
6. Ти мрієш про щось своє, коли слухаєш інших?
7. Можливо, ти обдумуєш, що сказати, коли слухаєш співрозмовника?
Тепер підрахуємо результати: чим більше у вас відповідей "так", тим гірше ви вмієте слухати. Давайте подумаємо над питанням: що заважає нам слухати інших?
В кінці результати всієї групи узагальнюються.
Рефлексія:
Чи задоволені ви отриманими своїми результатами? Загальними?
Чи очікували ви таких результатів від себе?
Час: 15 хвилин
Вправа 4. "Зрозумій мене"
Мета: Розвиток уміння слухати і чути, опрацювання ситуації "перебивання" один одного при розмові.
Хід вправи: Одночасно всі учасники голосно вимовляють своє слово, а ведучий повторює всі слова, які вдалося почути.
Рефлексія:
Чи легко було почути те чи інше слово в загальному гулі?
Які труднощі виникали при розумінні слів?
Час: 10 хвилин
Обговорення заняття:
• Чи сподобалося заняття?
• Що нового винесли для себе з цього заняття?
• Чи важко було оцінювати себе?
• Що нового ви дізналися про себе?
Прощання


 

Заняття 7. "Світ емоцій"
Мета заняття: Ознайомити учнів з емоціями; навчити визначати емоційний стан інших людей; тренувати вміння володіти своїми емоціями.
Необхідні матеріали: Плакат із схематичним зображенням емоцій, картки із завданнями, бланки з назвами емоцій, м'яч, фломастери, олівці.
Час заняття: 45 хвилин
План заняття
Привітання
Вправа 1. "Вгадай емоцію"
Мета: навчити визначати емоційний стан
Необхідні матеріали: Плакат із схематичним зображенням емоцій
Хід вправи: Вивішуються плакат із схематичним зображенням емоцій, без вказівок станів чоловічків. Учасники вгадують, які емоції зображені на плакаті.
Рефлексія:
• Наскільки легко було визначати той чи інший емоційний стан?
• Які основні ознаки і характеристики допомагали визначати той чи інший емоційний стан?
Час: 15 хвилин
Вправа 2. "Фігури емоцій"
Мета: навчити визначати емоційний стан
Хід вправи: учні малюють п'ять великих фігур на аркуші А4. Потім, підписавши імена чотирьох з них (гнів, радість, страх, лють), розфарбовують кольоровими олівцями. Придумують ім'я 5-й фігурі, розфарбовують, використовуючи такі кольори, які відповідають її емоційному стану.
Рефлексія:
• Чому привласнили тій чи іншій постаті ту чи іншу емоцію?
• Наскільки легко було придумувати назви фігур?
Час: 10 хвилин
Вправа 3. "Назви емоцію"
Мета: Опрацювання емоційних станів, що заважають або сприяють спілкуванню
Хід вправи: Передаючи м'яч по колу, учасники називають емоції, що заважають спілкуванню. Потім м'яч передається в іншу сторону і називаються емоції, які допомагають спілкуванню.
Рефлексія:
• Наскільки легко було згадувати ті чи інші емоційні стани в залежності від необхідної ситуації?
• Що було легше: називати емоції, які сприяюють або перешкоджають ефективній міжособистісній взаємодії?
Час: 10 хвилин
Вправа 4. "Зобрази емоцію"
Мета: Опрацювання емоційних станів, уміння визначати емоційний стан інших людей.
Хід вправи: Емоції можна виражати за допомогою рухів, міміки, жестів, інтонації.
Необхідно підготувати картки, на яких буде написана та чи інша емоція (радість, смуток, насмішка, образа, страх, здивування і т.д.). Кожен з учнів по черзі дістає з конверта картку і намагається зобразити  емоцію без слів. Решта повинні вгадати, що це за емоція.
Рефлексія:
• Наскільки легко було зображати ту чи іншу емоцію?
• Наскільки легко було вгадувати ту чи іншу емоцію?
• З якими труднощами зіткнулися в процесі виконання завдання?
Час: 10 хвилин
Обговорення заняття:
• Як вважаєте, яку роль відіграють емоції в нашому житті?
• Що для вас було новим на занятті?
• Що було вже відомо?
Прощання


 

Заняття 8. "Країна малювання"
Мета заняття: Розвиток уміння висловлювати свою думку; виховання культури спілкування, уміння прислухатися до висловлювань інших учнів; закріпити результати, досягнуті на попередніх заняттях; розкриття раніше незачеплених проблемних для учнів тем.
Необхідні матеріали: Іменні альбоми; олівці, фломастери, фарби; тонкі палички, кисті; контурні зображення для розфарбовування.
Час заняття: 45 хвилин
План заняття
Привітання
Вправа 1. "Спогад"
Мета: Розвиток уміння висловлювати свою думку; виховання культури спілкування, уміння прислухатися до висловлювань інших учнів; закріпити результати, досягнуті на попередніх заняттях.
Необхідні матеріали: Іменні альбоми; олівці, фломастери.
Хід вправи: Ведучий пропонує учням згадати минуле заняття і намалювати в іменних альбомах все те, що їх найбільше вразило в казковій країні.
Потім ведучий влаштовує міні-виставку під назвою "Привіт з Пісочної країни".
Рефлексія: учні розповідають про те, що вони хотіли виразити своїми малюнками.
Час: 15 хвилин.
Вправа 2. "Ізотерапії"
Мета: Розкриття раніше незачеплених проблемних для учнів тим
Необхідні матеріали: Іменні альбоми, фарби; тонкі палички, кисті; контурні зображення для розфарбовування.
Хід вправи: Ведучий: Діти! Зараз ми з вами знову будемо малювати. Але не так як ви звикли. Зараз ви візьмете свої альбоми і в них намалюєте все, що захочете. Але малювати сьогодні ми будемо не пензликами і не олівцями, а косметичними паличками.
(Спочатку діти пробують на окремому аркуші паперу точками намалювати щось за власним бажанням. По закінченні малювання відбувається обговорення малюнків, діти розповідають, що у них вийшло.)
Ведучий: А тепер кожен з вас вибере будь-яке вподобане йому контурне зображення. Розфарбовувати його ви теж будете паличками.
Діти приступають до розфарбовуванні контурного зображення.
У процесі малювання ведучий запитує, чи подобається дітям така техніка. Якщо так, то чому. Якщо ні, то чому.Діти розповідають про те, що вони хотіли виразити своїми малюнками.
Час: 30 хвилин.
Обговорення заняття:
• Що для вас було новим на занятті?
• Що найбільш сподобалося, а що навпаки викликало незадоволення?
Прощання


 

Заняття 9. "Я + Я = МИ"
Мета заняття:
Зниження  тривожності,  досягнення внутрішньогрупової   згуртованості, осмислення свого персонального "Я" як частини загального "Ми".
Необхідний матеріал: Ватман, олівці, фломастери, фарби, журнали, клей, картонні кружки по три штуки кожному учню (кольори: червоний, жовтий, зелений).
Час заняття: 45 хвилин
План заняття
Привітання
Вправа 1. "Світлофор"
Мета: Обмінятися думками про цикл проведених занять, налаштувати учнів на участь в наступному занятті.
Необхідні матеріали: Картонні кружки по три штуки кожному учню (кольори: червоний, жовтий, зелений).
Хід вправи: учням  лунають "сигнали світлофора" (картонні кружки різних кольорів). З їх допомогою учасники висловлюють свою думку про минулі заняття.
Ведучий: Отже, якщо під час наших минулих зустрічей (в загальному) вам було незатишно або нецікаво, то ви піднімаєте червоний кружечок.
Якщо на минулих заняттях (загалом) вам було цікаво, але вам щось не сподобалося, або якась вправа викликал у вас почуття дискомфорту, то ви піднімаєте жовтий кружок.
А якщо вам дуже сподобалися минулі наші зустрічі, вам було цікаво, ви дізналися для себе щось нове, то ви піднімаєте зелений кружок.
Я рахую до трьох, і ми включаємо світлофор. Раз ... Два ... Три ...
Рефлексія:
• Чому ви зробили такий вибір?
• Аргументуйте свій вибір.
(Особливу увагу приділяє дітям,  які підняли червоний кружок)
Час: 10 хвилин.
Вправа 2. "Портрет класу"
Мета: Зниження тривожності, досягнення внутрішньогрупової згуртованості, осмислення свого персонального "Я" як частини загального "Ми"
Необхідні матеріали: Ватман, олівці, фломастери, фарби, журнали, клей
Хід вправи: Складання внутрішньогрупового колажу, як портрета групи
Рефлексія:
• Що найбільше сподобалося в цьому завданні?
• Які виникали складності при виконанні даного завдання?
Час: 35 хвилин.
Підсумкове обговорення проведених занять:
Ти взяв участь у 9 заняттях, на яких обговорювалися багато питань. Було б цікаво дізнатися твою думку про нашу спільну роботу.
• Які з тем або питань, що обговорювалися на наших заняттях, тобі запам'яталися?
• Що тобі найбільше сподобалося: які вправи, ігри, теми занять?
• Що тобі зовсім не сподобалося?
• Що з того, про що ти дізнався на наших заняттях, тобі пригодиться (вже згодилося) в житті?
• Про що б ти хотів дізнатися на тренінгових заняттях в наступному році?