Меню

«Острови небезпек»

Ольга Надорожна,
Ірина Дячук,
вчителі Іванківської ЗОШ І-ІІІ ст..
Борщівського р-ну Тернопільської обл..

Виховний захід
з основ здоров’я і безпеки учнів
«Острови небезпек»


Тема. Безпека учнів удома і в школі

Мета. Поглибити знання учнів про вогонь, газ, електрику, воду, їхній вплив на здоров’я людини, виробляти вміння правильно користуватися побутовими приладами. Формувати навички правильної поведінки під час різних небезпек, самодопомоги і допомоги при них. Розвивати спостережливість, увагу, дисциплінованість. Виховувати почуття відповідальності, взаємодопомоги.

Обладнання. Плакат «Уникай! Запобігай! Дій!», куб, макет телефону, таблиця «Сенкан», малюнки (дерево, картинка, кораблик), вирізані з червоного і зеленого картону кружечки, вогники, краплинки, презентація (19 слайдів)

Хід заняття

І. Організаційний момент

1-й ведучий Світ, який нас оточує, приховує багато загадок і таємниць. Щосекунди в ньому відбуваються різні події. Частину з них ми навіть не помічаємо, інші — нам просто цікаві, а деякі можна використати задля власної потреби. Але є події, які завдають людині шкоди.

2-й ведучий На жаль, існує чимало таких місць, де підстерігає біда. На вулиці небезпечним може стати транспорт, у будинку може статися аварія, свійські тварини можуть укусити, є ризик отруїтися неякісною їжею або поранитися під час гри.

1-й ведучий Це місця потенційної небезпеки. Тобто вони безпечні, якщо дотримуватись усіх правил, але стають загрозливими, якщо цих правил не дотримуватись.

2-й ведучий Правила безпечної поведінки — прості, дотримуючись їх ви ніколи не потрапите в біду, а якщо скоїться небажане — то будете знати, як вийти з небезпечної ситуації, не втративши при цьому бадьорого духу й здоров'я.

1-й ведучий Сьогодні ми продовжимо засвоювати правила безпечної поведінки і почнемо з розминки.

 

ІІ. Розминка

2-й ведучий Як називається уражена ділянка шкіри під час пожежі? (опік)

1-й ведучий Як називається організоване вивезення людей з небезпечної місцевості? (евакуація)

2-й ведучий Як називається масовий страх перед небезпекою, коли люди втрачають самоконтроль, не керують власними діями? (паніка)

1-й ведучий Неконтрольований процес горіння, що тягне за собою знищення матеріальних цінностей і навіть загибель людей? (пожежа)

2-й ведучий Як називається спеціальний пристрій для гасіння вогню? (вогнегасник)

1-й ведучий Безбарвна, невидима, отруйна, вибухова речовина, використовується у побуті? (газ)

2-й ведучий Утворіть складні слова, першою частиною яких є –електро (пічка, чайник, плитка, праска…)

1-й ведучий Підберіть синоніми: організований (дисциплінований),
допомагати (піклуватися)
панікувати (метушитися)

2-й ведучий Які ви знаєте легкозаймисті та горючі речовини? (лаки, фарби, бензин, ацетон)

1-й ведучий Які ви знаєте піротехнічні засоби? (хлопавки, петарди, феєрверки)

2-й ведучий Утворіть асоціативний кущ слова «Вода» (море, річка, океан, водопровід, лід, пара, дощ, повінь, злива)

1-й ведучий Утворіть асоціативний кущ слова «Вогонь» (вогнище, пожежа, піч, свічка, вогнегасник, пожежна машина, факел)

2-й ведучий Підберіть загальну назву до слів: йод, бинт, вата, перекис водню (медичні засоби.)

1-й ведучий Підберіть загальну назву до слів: подорожник, шипшина, калина, мати-й-мачуха, звіробій (лікарські рослини)

2-й ведучий Для різних небезпечних ситуацій є спільні правила, які стануть у пригоді за будь-якої ситуації:

Учні:
• діяти спокійно й не панікувати;
• якнайшвидше зменшити вплив небезпечних факторів;
• вибрати найбільш безпечний шлях виходу з ризикованої ситуації, діяти чітко й розважливо;
• якнайшвидше повідомити про те, що сталося, рятувальним службам.

1-й ведучий — Як їх називають? Пригадайте їхні телефони.

1 слайд

101 — пожежна допомога, служба порятунку;

2 слайд

102 — міліція;

3 слайд

103 — державна швидка медична допомога;

4 слайд

104 — аварійна служба газу;

ІІІ. Основна частина

«Острів небезпек удома»

5 слайд

2-й ведучий 1. Важко уявити собі життя людей без вогню. Він допомагає приготувати їжу, зігрітися, коли холодно.

1-й ведучий У сиву давнину люди не вміли добувати вогонь. Але траплялося, що під час грози блискавка запалювала дерево. Поки воно горіло, люди грілися, готували їжу, а якщо вогонь згасав, то запалити його ніхто не вмів. Пізніше люди навчилися добувати вогонь тертям паличок, каменем. Вогонь завжди потрібен людині.

2-й ведучий Сила вогню дуже велика. Але вогонь може бути злим і страшним, якщо людина поводиться з ним необережно.

1-й ведучий 2. Є таке прислів’я: «Вогонь — найкращий друг, вогонь — злий ворог»

2-й ведучий Доведемо це твердження

Учні:
Тепло і світло, і життя навкруг
Дав для людей вогонь-наш вірний друг.
Потрібен скрізь: у школах, на заводах,
На фабриках, і фермах, і в походах.

Він розплавля руду, дає метал,
Він лайнери у синю вись підняв.
Космічні кораблі сягнули ввись –
Це завдяки йому ми домоглись.

Вогонь - це символ біля обелісків,
Де дідусі лежать нам рідні, близькі.
Вогонь - це факелу руках спортсмена,
Несуть його гребці, плавці, яхтсмени.

Вогонь - це ворог, бо в єдину мить
В вогні страшне - людське життя
горить.
Безжалісно вогонь стира до тла
Міста і села, нищить хутори.

Вогонь - це ворог. Від недбалих рук
Він знищує усю красу навкруг.
Обвуглені дерева і трава,
Пташина не співа ніде жива.

1-й і 2-й ведучі разом:
Вогонь і ворог, і найкращий людям друг,
Залежить тільки все від наших рук,
Від розуму, від наших добрих справ.
Ми хочемо, щоб вогонь нам другом став.

1-й ведучий 3. А зараз подивимося сценку «Два півники»


ДВА ПІВНИКИ
(віршована сценка)

Дійові особи:

Півник перший
Ведучий
Півник другий
Тато Півень
Гусак
Гусенята
Мама Курка
(Подвір'я, тин, глечики на кілочках.)

Ведучий:
Два півники,
Два півники,
Грались сірниками,
Поцупили їх тихесенько
Вранці в курки-мами,
Від утіхи клацали
Міцними дзьобами.
Що вдалось перехитрити
Свою добру маму.
Терли, терли сірники
У хліві завзято,
Щоб не бачив
Та не чув,
Строгий півень-тато.
Враз солома
Запалала,
Лячно півникам
Так стало,
Що забилися в куток,
І — мовчок!
В дворі півень
Походжає
За сімейством приглядає.

Півень (стурбовано):
Де ж синочки забарились?
Може, знову посварились?
Може, знов біля води?
Щоб не сталося біди!

Ведучий:
Півень глибоко вдихнув
І одразу дим відчув.
А вогонь в хліві регоче,
Все спалити, мабуть, хоче.
Півні кашляють і чхають,
Сірий дим їдкий ковтають.
Кукурікнуть вже несила.
Білий світ обом немилий.
Курка крикнула: (Курка стурбовано бігає по подвір"і та махає крильми.)

Курка: —Овва! Валить дим який
З хліва!

Ведучий:

Півень злякано
Прорік:


Півень: — То пожежа!
Кукурік!

Ведучий:
Та у бочку так
Бабахнув,
Що індик від ляку ахнув!
Бім-бом! Бім-бом!
Мчить гусак з пустим відром.

Гусак:
Гусочки і гусенята,
Слухайте, що скаже тато
Миттю відра ви хапайте,
Та пожежу заливайте!

Ведучий:
А вогонь шипить, шипить:
— Хочу все я скрізь спалить.
Та моторні гусаки
Встигли з відрами таки,
І годину без утоми
Ллють водичку на солому.
А двох півнів так полили,
Що із пір'я фарбу змили.
Півень-тато паска скинув,
До синочків мокрих кинувсь.

Півень:
— Ах ви неслухи!
Таки вкрали в мами сірники!

Ведучий:
З ляку півні
Загорлали.

Півні:
Що біда це — ми не знали!!!
Хай їм грець —
Тим сірникам,
Не потрібні вони нам!

Бо пожежа — то не жарти,

Пам'ятати про це варто!

Ведучий:
Діти! Якщо і трапилась пожежа —
негайно телефонуйте у пожежну частину
за телефоном: 1 - 0 - 1.
Можливо, багатьох із вас застереже від лиха
цей повчальний вірш.

2-й ведучий 4. Пограємо у гру «Небезпечний вогонь»

1-й ведучий Ми даватимемо поради, як діяти під час пожежі. Якщо ви погоджуєтесь, наклейте вогник зеленого кольору, якщо ні — червоного:

2-й ведучий Ховайся від вогню в шафі чи під ліжком

1-й ведучий Негайно телефонуй 101

2-й ведучий До дверей пересувайся плазом, дихаючи через мокру тканину

1-й ведучий Не лякайся, не панікуй

2-й ведучий Слід боротися з полум’ям самостійно, не викликаючи пожежників, не звавши дорослих.

1-й ведучий Виходити через сильно задимлений коридор чи сходи.

2-й ведучий Якщо загорівся електроприлад, накрий сухою ковдрою. 

1-й і 2-й ведучі разом Ви добре знаєте правила пожежної безпеки.

2-й ведучий 5. Телевізор, холодильник, комп’ютер, пральна машина, праска — це …

1-й ведучий Це – електроприлади.

2-й ведучий Електричний струм — наш друг і помічник, якщо користуватися ним обережно, дотримуючись правил безпеки.

1-й ведучий Проведемо гру «Продовж речення»:

6 слайд

2-й ведучий Вимикаючи електроприлад із розетки, (тримайся за штепсельну вилку)

7 слайд

1-й ведучий Не торкайся електроприладів (вологими руками)

8 слайд

2-й ведучий Не користуйся (пошкодженими електроприладами)

9 слайд

1-й ведучий Не грайся (з електроприладами)

1-й і 2-й ведучі разом Пам’ятайте! Необережне поводження з електроприладами може завдати шкоди вашому здоров’ю.

2-й ведучий 6. Відгадайте загадку:

Учень:
Ну і плитка в нас чудова!
Не потрібні плитці дрова.
Встане мама вранці-рано,
Лиш поверне вгору крана,
Сірником терне — і враз
Загориться в плитці…(газ)

1-й ведучий Паливний газ, який використовують у побуті, буває двох видів: той, що подають у будинки з газових магістралей, і зріджений газ у балонах.

2-й ведучий Паливний газ має властивості, що можуть спричинити три небезпеки: вибух, пожежу, отруєння.

1-й ведучий 7. Гра «Як правильно запалити газ на плиті?»
(Розмістити в певному порядку)
Запалити вогонь
Відкрити газові крани
Відчинити кватирку
Перевірити, чи всі крани закриті

2-й ведучий 8. Гра «Небезпечний газ»

1-й ведучий Що ти робитимеш, якщо почуєш характерний запах газу?
(приклеюють кружечки зеленого і червоного кольору)

10 слайд

2-й ведучий Негайно відкрити вікна

11 слайд

1-й ведучий Вимкнути електроприлади

2-й ведучий Зачинити двері і не виходити

12 слайд

1-й ведучий Перекрити всі газові крани
«Острови небезпек» Покликати по допомогу дорослих

13 слайд

1-й ведучий Зателефонувати в аварійну газову службу

2-й ведучий Далі користуватися газом.

1-й ведучий Вмикати світло

1-й і 2-й ведучі разом Пам’ятайте! Витік газу може призвести до отруєння людини, а при появ іскри — до вибуху.

2-й ведучий 9. А зараз поговоримо про ще одну небезпеку.
Ви знаєте, що вода необхідна і корисна для всього живого. Проте вона може стати небезпечною. І не обов’язково потрапляти в шторм на морі. Грізною вода може бути і в твоєму домі.

1-й ведучий

10. Складемо сенкан «Вода»

Учень: 
Вода Вода
Чиста, прозора. Руйнівна, мутна
Дзюрчить, тече, ллється затоплює, руйнує, пошкоджує
З джерела витікає холодна вода Під час повені вода виходить з берегів річок
Мандрівниця Руйнівниця

2-й ведучий

11. Гра «Як діяти при затопленні»
(Приклеюють краплинки зеленого і червоного кольору)

1-й ведучий Залишати крани відкритими.

2-й ведучий Кликати на допомогу дорослих.

1-й ведучий Телефонувати в аварійну службу.

2-й ведучий Не відключати електроприлади.

1-й і 2-й ведучі разом Будьте економні, обережні і бережливі з водою.

12. «Острів шкільних небезпек»

14 слайд

2-й ведучий Кожного разу на нас чатує небезпека не тільки вдома, а й в школі.
Увага! Ці речі в приміщенні школи можуть бути небезпечні.
Складіть правила за малюнками.

Учні:

15 слайд

Не бігай коридорами.

16 слайд

Не грайся біля вікон.

17 слайд

Не відкривай несподівано двері.

18 слайд


Не бігай сходами, не спускайся по перилах.

19 слайд

Не кидайся предметами.

1-й і 2-й ведучі разом Поводься в школі обережно, щоб не завдати шкоди ні собі, ні іншим.

13. «Служба першої допомоги»

1-й ведучий Життя і здоров’я потрібно берегти змалку. Бо вони — найбільший скарб. Їх не купиш ні за які гроші.

2-й ведучий На жаль, діти опиняються часом у небезпечних ситуаціях, травмуючись.

1-й ведучий Пограємо у гру «Кубування»
Травми Перша допомога
опік Промити під холодною водою 10-15 хв, прикласти лід, прикрити чистим рушником.
забиття Прикласти холод
рана Промий перекисом водню, краї змасти йодом.
отруєння чадним газом Забезпечити доступ свіжого повітря.
кровотеча Накласти пов’язку
емоційний стрес, переляк забезпечити спокій, потерпілого не залишати самого, зігріти, дати випити теплий чай.

IV. Підсумок заняття «Коло безпеки»

2-й ведучий Пограємо у гру «Продовж речення »

1-й і 2-й ведучі разом «Щоб не потрапити у небезпечну ситуацію …»
Учні:
— потрібно бути уважним.
— дисциплінованим.
— спокійним.
— не панікувати.
— знати правила пожежної безпеки.
— газової безпеки.
— поведінки з водою.
— з електроприладами.
— діяти чітко, розважливо.
— якнайшвидше повідомляти рятувальні служби.
— в пожежну службу дзвонити 101.
— в міліцію 102.
— в державну швидку медичну допомогу 103.
— в аварійну службу газу 104.
Разом: «Уникай! Запобігай! Дій!»
Вчитель.
Сьогодні ви говорили багато про різні небезпеки, правила поведінки при них. Якщо, не дай Боже, доведеться потрапити в надзвичайну ситуацію, я впевнена, ви діятимете правильно. Адже багато в чому наше здоров’я і життя залежить від нас самих.
Будьте здорові! Нехай усі біди і небезпеки обходять вас, діти, і нас всіх стороною.