Меню

Картопля

Мета: узагальнити знання учнів про овочеву культуру – картоплю; сприяти розвитку у учнів естетичних смаків, творчої уяви,фантазії, креативного мислення; формувати культуру спілкування, почуття дружби і взаємопідтримки; виховувати охайність і старанність в роботі.

Обладнання: карта світу, бульби картоплі, інструменти, кухонний інвентар, посуд для приготування та сервірування овочевих страв, серветки, таблиці, продукти харчування.

Ведучий. Діти, на уроках ви знайомилися з картоплею, а сьогодні ми більш докладно зупинимося на цій культурі. Наше свято присвячується цариці нашого столу – картоплі.
У нашому святі приймають участь представники різних сфер діяльності.
Слово надається вченим-історикам.


1-а учениця. Картопля постійно присутня в нашому меню. Без борщу, без картоплі, без вінегрету і обід не в обід, і вечеря нуднувата. У важкі роки картоплина рятувала. Її пекли, варили, смажили, пекли з неї оладки, запікали, варили супи і киселі. Недарма називають її "другим хлібом"

 

2-а учениця. 200 років тому в Європі мало хто знав про картоплю. Батьківщина картоплі – берега Чилі і Перу (Південна Америка). Картопля слугувала основною їжею для гірських індіанців. В Європі картопля не була відома до 1536г., до першого відвідування іспанцями Південної Америки. Картопля не відразу була визнана європейцями і довго подорожувала з країни в країну, як дивовижна рослина. Спочатку вона з'явилася в Іспанії, потім в Італії, де отримала назву "тартуфолі", яке потім перетворилося в картоплі і картоплю.

3-я учениця. У Францію вона потрапила в кінці 18 століття, отримала назву пом-де тер, тобто земляне яблуко. Цінність картоплі там визначив аптекар Пормантье, він же став і палким пропагандистом картоплі: влаштовував обіди зі страв, приготованих з однієї картоплі, писав книги про картоплю і навіть просив короля і королеву сприяти поширенню чудової рослини. Королева Марія-Антуанетта причепила в зачіску букетик квітів картоплі, після чого всі придворні стали носити в петлицях теж такі квіти. Попит на букети був такий, що не вистачало живих рослин і квіти робили з оксамиту й шовку. За прикладом французького короля в усіх державах Європи почали обробляти в клумбах перед палацами кущі картоплі. Помилково стали вживати в їжу замість бульб гіркі і отруйні картопляні ягоди.

4-а учениця. У Росії перший мішок картоплі був привезений з Голландії Петром І. Поширювалася картопля серед населення надзвичайно повільно. В деяких губерніях Росії населення довго відмовлялося розводити картоплю. Попи говорили в церкві, що картопля "чортове яблуко", послане людям дияволом, хто його з’їсть, потрапить у пекло. Селяни не хотіли садити "чортове яблуко". Примусові введення картоплі викликало серед селян "картопляні бунти". Царські війська жорстко розправлялися з бунтівниками.
Ведучий. А що уявляє собою картопля? Про це нам повідомлять вчені-біологи.

1-а учениця. Що ж являє собою картопля? Це трав'яниста рослина. Кущ картоплі буває прямостоячим, навпілрозкидистим, розкидистим. Квіти картоплі бувають білі, червоно-фіолетові, фіолетові, бузкові (показують засушені квітки картоплі). На підземній частині стебла з бруньок виростають білі пагони - столони, що закінчуються бульбами. Бульби бувають білі, червоні, синьо-фіолетові, рожеві (показують бульби).
Перезимує така бульба у сховищі (погребі, підвалі), а навесні під дією тепла і вологи проростуть її бруньки і дадуть нові рослини картоплі.

2-а учениця. До появи сходів рослина живе в основному за рахунок поживних речовин материнської бульби. З появою перших зелених листочків рослина починає засвоювати з повітря вуглекислий газ і створювати кисень. Після появи сходів через три-чотири тижні утворюються перші бутони, а на підземних стеблах - перші бульби.

3-я учениця. Як ж домогтися високих врожаїв картоплі? На картопляні поля вивозять гній, азотні, калійні, фосфорні мінеральні добрива. Щоб було більше кисню в ґрунті, його потрібно розпушувати та підгортати рослини.

4-а учениця. І варена, смажена, і товчена картопля завжди займає одне з перших місць на нашому столі. З картоплі одержують крохмаль, глюкозу, спирт та інше. З картоплі можна приготувати більше 200 страв.

Ведучий: пропоную нашим кулінарам розпочати приготування страв (завдання отримані заздалегідь). Поки вони готують ми з вами проведемо змагання.
(Визначаються команди, члени журі)
1-а команда - тартуфолі;
2-а команда - картопля.
І конкурс. «Я це знаю».

1. Що утворюється з квітів картоплі? (Ягоди з насінням всередині).
2. Які органи є у картоплі та який з них вживається в їжу? (Плід, квітка, стебло, листки, корінь. Вживають в їжу потовщене стебло).
3.Чому ягоди картоплі можна називати плодом, а бульбу не можна? (Тому, що це потовщене стебло).
4. Для якої мети, крім їжі, використовується картопля? (Для отримання крохмалю, спирту тощо).
5. Через скільки тижнів з'являються на картоплі перші бутони?
6. Скільки місяців росте картопля(від посадки до збирання врожаю)?

ІІ конкурс. «Я – письменник»
Від кожної команди потрібно виділити по 2 учасниці, які вміють добре писати твори. Їм дається 10 хвилин. За цей час треба написати розповідь "Що було б, якщо б не було картоплі?".

Ведучий. Як ви думаєте, яку саму велику картоплину по вазі можна виростити? (відповідь дає 1-я і 2-я команди).
Одного разу була виявлена незвичайна бульба сорту "Червоний місцевий". За розміром вона нагадувала великий качан капусти. Рідкісним виявилася і вага – 3,2 кілограма. Кулінари підрахували, що з такої картоплини можна приготувати 20 порцій пюре.

ІІІ. Конкурс вболівальників «Я – знавець картопляних страв».
Минуло десять хвилин роботи наших письменників, заслухаємо їх оповідання.
Ведучий оголошує рахунок і вручає призи командам.

ІV. Конкурс «Я – майстер сервіровки» (команди сервірують свої столи, використовуючи страви кулінарів).

V. Конкурс. «Я – майстер-віртуоз».
Конкурс на якісне виконання нарізки картоплі.
Ведучий. Підводить підсумки конкурсів. Запрошує всіх до столу. Нагадує правила поведінки за столом (таблиця):
- Перед їжею помити руки.
- Їж повільно, не квапся.
- Не дуй на гарячу їжу.
- Не залишай їжі на тарілці.
- Не бери з загального блюда їжу своєю ложкою або виделкою.
- Тримай ніж у правій руці, а вилку – у лівій. Якщо їжу не потребує ніж, то тримай вилку в правій руці.
- Не їж з ножа.
- Не залишай після себе плям і крихт. Чистота скатертини на столі – це ознака твоєї культури.
- Будь уважний до сусідів. Передавай їм хліб, сіль, воду, не очікуючи прохання.
- Намагайся за столом менше розмовляти.

А зараз настав найцікавіший момент. Перед вами картопля в мундирі, картопля смажена, картопля пюре, картопля-котлети, кисіль і т.д. Все це приготовано з картоплі нашими юними ученицями-кухарями. Приємного апетиту.
Ведучий. Наше свято завершується. Всіх бажаючих запрошуємо висловити свої думки та побажання у «Книзі відгуків».