Меню

Зелена аптека

Берднік Надія Анатоліївна, вихователь,Кам'янець-Подільский НВК з центром реабілітації слабозорих дітей
                                           Зелена аптека

                                                 Усний журнал

Мета : Активізувати і розширити знання дітей про лікарські рослини своєї місцевості ,отруйні рослини навколо нас, їх походження та значення в житті людини . Виховувати дбайливе ставлення до вичерпних рослинних лікарських ресурсів ; раціональне їх використання . Обережно ставитися до рослин , які мають отруйні властивості.Розвивати пізнавальні інтереси учнів , пам'ять , уяву .
Обладнання : Малюнки лікарських рослин місцевості , фонограми пісень „ Несе Галя воду ” , „ Цвіте терен ” , „ Ой у лузі червона калина ”, чаї : з ромашкою та перцевою м'ятою, малинове та смородинове варення, пиріг з калиною , пиріжки з яблуками .

                                                                 Хід заняття :
І. Організаційний момент
ІІ. Оголошення теми заняття

Целебные травы


Наступили дни целебных трав –
Мяты, иван-чая, зверобоя.
Их в пучки душистые собрав,
Из лесов несу цветы с собою.
Всё целебно: лес, луга, поля,
Подорожник, заросли тимьяна,
Щедрая прекрасная земля,
Словно лекарь, нам врачует раны!

 

ІІІ. Подорож сторінками журналу

                                                                         1 сторінка
                                                                          Знайома
Ведуча.
Все цінне для людини прийнято порівнювати з золотом.Природа дарує людині таку різноманітність „ золотих дарів „,що їх важко навіть перерахувати . Особливу цінність мають лікарські рослини ,які допомагають зберігати і зміцнювати здоров’я людини .У медичних книгах сказано: ” Якщо подивитися на природу поглядом лікаря ,який шукає ліків,то можна
з певністю сказати – ми живемо у світі ліків .” Звірі часто лікуються травами , відшукуючи необхідні серед великої кількості. Людина теж здавна помітила , що деякі рослини виліковують певні недуги . Тому люди почали з покоління в покоління передавати набуті знання про лікувальні властивості рослин . На жаль, не завжди і не всі лікарські рослини можна придбати
в аптеках . Тому часто люди самі збирають їх на лузі ,у лісі,біля водоймищ . Знання про лікарські рослини необхідні кожній людині.

1 дит. Є на світі рослин так багато,
Їх Земля віддає недарма.
Бо лікують людей дуже радо,
Й кращих ліків на світі нема .

2 дит. Пропонують здоров’я нам чудо .
Манять нас походить по росі
Їх відшукують люди усюди,
Ці цілющі скарби на Землі.

3 дит. Первоцвіт і барвінок, калина,
Звіробій і любисток , і хміль,
Кропива й кульбаба ,і ліщина,
Поглядають на нас звідусіль.

4 дит. Жовтим оком моргає ромашка,
І волошка синіє в росі.
І конвалії крихітні чашки-
Пропонують нам ліки усі.

                                                                   2 сторінка
                                                      Загадкова

Ще до винайдення штучних хімічних ліків люди хворіли і лікувалися . Перших лікарів називали знахарями , відунами , відьмами від слів „ знати ” і „ відати ” , тому що вони багато знали про цілющі властивості кожної рослини , відали секретами зцілення і могли приготувати ліки з висушених трав та корінців . Рослин – цілительок поважали, їхні назви передавалися від старших до молодших, з покоління у покоління . Давайте перевіримо , чи знаєте ви, про кого піде мова у наступних загадках :
ГАЛЯВИНА ЗАГАДОК. (вікторина).

1. Яка трава дуже гірка, але популярна в медицині?
(П о л и н . У народі його здавна вживали як жарознижувальну, кровоспинну, жовчогінну рослину. Відвар полину поліпшує апетит).
2. Яка рослина “ вбиває ” звіра?
(З в і р о б і й. Використовують при хворобах шлунка, печінки, нирок. У народі називають травою від 99 хвороб).
3. Сонечко в траві зійшло
Усміхнулось, розцвіло.
Потім стало біле-біле
І за вітром полетіло.
(К у л ь б а б а . У давнину її вважали еліксиром життя. У листках її багато вітамінів. З неї готують салати. Настій кульбаби – чудовий засіб від опіків ).
4. Викупана в сонечку,
Стоїть собі донечка.
Бджоли сонячний медок
Дістають з її квіток.
(Л и п а . Її цвіт – найпопулярніший народний потогінний і жарознижувальний засіб).
5. На просторах поля золотого
Сині зірочки тремтять,
Мов шматочки неба голубого,
Виграють, виблискують, горять.
(В о л о ш к а . Використовують при хворобах нирок і сечового міхура, при підвищеній температурі, для примочок на очі).
6. Виросли на лузі
Сестрички маленькі.
Очки – золоті,
А вії – біленькі.
(Р о м а ш к а . Використовують при хворобах шлунка, кишечника. Наваром з ромашки користуються для промивання гнійних ран ).

У вінку зеленолистім , у червоному намисті видивляється у воду на свою хорошу вроду . ( Калина ) Від кашлю та застуди .
Сидить Марушка в семи кожушках, а хто її роздягає, той сльози проливає. (Цибуля ) Від нежитю .
Зла вона, як вовчиця, пече, як гірчиця . Що це за дива ? Та це ж .....
(Кропива ) Очищає кров , протиалергійна .
У лісочку на горбочку білі дзвіночки у зеленій сорочці. ( Конвалія ) Серцево – судинні ліки .
Біла кора, тоненькі віти. Що то за дерево? Впізнайте, діти. (Береза)
Від набряків .
У зеленому лісочку під мережаним листочком червоніє невеличка,
• стигла ягідка ... (Суничка ) Від застуди , вітамінна .
І маленькі , і старенькі влітку, взимку, восени
У зелені, у гарненькі плаття вдягнені вони.
Ця колюча дивина не ялинка, а ... ( Сосна ) Лікує дихальну і нервову системи .

Відео « Волшебство цветов »

                                                                          3 сторінка
                                                  Легендарно - казкова

Соки цілющих рослин так дивували людей своїми чудодійними властивостями , що вони наділяли їх людськими якостями або приписували їм неіснуючі можливості .
Послухайте декілька красивих легенд та казок про лікарські рослини .
1 Грицики

Ой, не ходи, Грицю, та й на вечорниці...” – розсікав вранішню тишу дзвінкий голос.
- Хто ж це так гарно співає? – з цікавістю виглянула через загорожу Квасоля.
- То я, тітко, Грицик.
- А-а-а, впізнала.
- А ви чого не спите? – здивувався парубок.
- Так дочку ж виглядаю, - відповіла Квасолина Бобівна і схвильовано поглянула на дорогу. - Не бачив моєї Фасолиночки?
- М-м-м... – знітився парубок. Збрехати чи то правду сказати? – замислився.
- Чого притих? Бачив мою дівку чи ні?
- Та бачив, - потупивши очі, зам’явся Грицик.
- Ну і???
- Що – і - тітко? – запитав Грицик і, набравши у груди повітря, випалив. - До весілля готуватися вам потрібно. Свати з дня на день в хату прийдуть. – І Грицик, підкрутивши чуба, хитро посміхнувся.
- Ой, людоньки, - сплеснула в долоні тітка. - Радість то яка! – Бобівна розплилася посмішкою щастя. І, схопивши в оберемок Гриця, смачно поцілувала в щічку.
- Та Ви чого, тітко? – зашарівся парубок.
- Це я з радощів, синку. З радощів... За гарну звістку.
- Раз так, то, може, й на весілля мене запросите?
- А чом би й ні, приходь!
„А все ж непогано першим добрі новини приносити, - посміхнувся Гриць, і відкланявшись знову заспівав: „Ой ходи ж бо, Грицю, та й на вечорниці...”

2. Як відомо науці , папороть не цвіте . Вона поширюється спорами . Але люди завжди вірили у красиву легенду про надзвичайний цвіт папороті.
                                                        Легенда про цвітіння папороті
Зацвітає папороть у ніч проти Івана Купала і цвіте одну єдину мить. Її завжди охороняє від людей нечиста сила . Опівночі , коли папороть зацвітає , кущ освітлюється якимось особливим червоним світлом .
Кажуть , той , хто зірве цвіт папороті , знатиме всі місця , де заховані скарби, та не матиме щастя .

                                                             3. Легенда про бузину
Бузина – диявольське творіння . Її посадив чорт і тепер постійно сидить під нею. Тому її ніколи не викопують з корінням . Нічого не можна будувати там , де є старий кущ бузини . Під бузиною не можна ні сидіти , ні лежати , бо захворієш. Насправді , бузина – лікарська рослина , використовується як протизапальний , кровоочисний засіб .
                                                             4.Казка про фіалку
Жили у лісі фіалки. Серед них були дві подружки: Синьоока і Весняночка.
Одного разу на галявину присів лелека.
- Здоровенькі були, квіточки.
- І вам не падати, - привіталися подруги.
- Я нещодавно з теплих країв повернувся, - почав вихвалятися птах.
Синьоока байдуже махнула листочком: «Ще один хвалько!», а Весняночка зацікавилася.
Кілька годин птах розповідав молодій фіалочці як добре живеться квітам у Африці: і сонечко там тепліше, і світла більше…
- Не те, що у цьому несучасному лісі, - фиркнув. - Куди не поглянь - все ніби заснуло...
Коли лелека полетів, Весняночка замріяно промовила:
- От би мені потрапити у Африку.
- Навіщо це тобі, подружко? - здивувалася Синьоока. - У нас тихо, спокійно і дерева надійно захищають від гарячих сонячних променів.
- Але ж там життя! - вигукнула Весняночка. - Ти лишень уяви: цілий день ніжитися під сонячними промінчиками, всі тобою милуються, та й нові знайомства можна завести...
- Дурницями голову забиваєш, - похитала голівкою Синьоока.
Вона як ніхто знала свою подругу. «От лелека! І потрібно було йому сісти саме на нашу галявину…», - засмутилася.
З тих пір не минало й дня, щоб Весняночка не мріяла про Африку.
- Уявляєш, - говорила Синьоокій, - там цілий рік літо!
- Навіщо тобі чуже літо? - дивувалася Синьоока. - Немає кращого місця, ніж наш ліс! - переконувала подругу.
Але Весняночка не слухала і коли трапилася нагода, вмовила дику гуску взяти її з собою у теплі краї.
Минула зима. Знову ліс наповнився співом птахів. Але кого б не питала фіалочка про свою подружку, ніхто нічого не чув.
Вона майже втратила надію щось дізнатися про Весняночку, аж раптом:
- Привіт, подружко!
На неї тьмяними пелюстками дивилася незнайома фіалка.
- Ти хто? - здивувалася Синьоока.
- Не впізнала... - похилила голову квіточка.
«Які знайомі риси пелюсток», - почала придивлятися до незнайомки фіалка. «А листочки такі як у…»
- Весняночка! - вигукнула Синьоока. - Це ти?!
- Я! - кинулася у обійми фіалка.
Вони до ранку проплакали над розповідями про пекуче сонце, непривітну пустелю і брак водички…
- Як же ж ти вижила? - здивувалася Синьоока.
- Я дуже хотіла додому. Лише там я зрозуміла, що немає кращого місця на світі, ніж наш ліс.
- А я тобі що казала?! - лагідно пригорнула до себе подругу фіалка. - Не журися, вже все позаду. Більше я тебе нікуди не відпущу!
- Та я і сама не полечу! - відказала Весняночка.
З тих пір подруги більше не розлучалися.

Презентація « Лікарські рослини »


                                                           4 сторінка
                                                             Музична
Лікарські рослини часто оспівують у піснях .
• Несе Галя воду , коромисло гнеться .
За нею Іванко , як барвінок , в'ється .

• Цвіте терен , цвіте терен , листя опадає .
Хто в любові не знається , той горя не знає .

• Ой , у лузі червона калина похилилася .
Чогось наша славна Україна зажурилася .
А ми тую червону калину підіймемо .
А ми тую славну Україну розвеселимо .
• Учні виконують разом з учителем хоровод з танцювальними рухами „ Ой у лузі калина ”.

                                                                     5 сторінка
                                                    Отруйні рослини навколо нас
Отруйні рослини — рослини, в яких містяться токсини та/або хімічні речовини, які являють собою серйозний ризик виникнення хвороби, травми або смерті у людей чи тварин. Отруйні речовини (рослинні токсини, отрути рослин) можуть міститися у всій рослині загалом, або в різних її частинах – у надземних: листках, квітках, плодах, насінинах, корі, та підземних: кореневищах, коріннях, цибулинах, бульбах. Дія отруйних рослин зумовлена вмістом у них різних отруйних речовин: глюкозидів, ефірних олій, алкалоїдів, органічних кислот, смол, токсоальбумінів та інших хімічних сполук.
Більшість отруйних рослин росте в тропічних країнах. У світі відомо близько 10 тис. видів отруйних рослин, з яких в Україні росте до 250-300 видів.
Отруйні рослини використовують у народній медицині та для виготовлення ліків у фармацевтичній промисловості.


Презентація « Отруйні рослини навколо нас »


6 сторінка

Збережемо природу

Йшов 2060 рік, наша Файна Україна як і вся планета Земля докорінно змінила свій вигляд: промислове забруднення осягло величезних масштабів, вже не можна побачити квітучих парків, купатися в річці, милуватися красою матінки природи.
(Муз. Заставка – Небезпечна зона!)
Учень:
Дим із труб. Сказати чесно,
Тут темно вдень, не тільки ніччю.
Тут чорно все – і вись небесна,
І людські зболені обличчя.
Учениця:
І тільки степ, і тільки спека, спека,
І озерявин проблиски скупі.
І той у небі зморений лелека,
І те гніздо лелече на стовпі.
Учень: але раніше все ж було по інакшому, пам’ятаєш як описували природу нашої нене України наші письменники… а що зараз залишилось.
Учениця: так-так чому наші пращури жили лише для себе, чому вони не залишили цей скарб для інших? Жаль що не можна нічого вже зробити?
Учень: а чому, давай спробуємо? В нас в селі живе дід Відун, кажуть він найкращий знахар, можливо він нам допоможе в цьому, ходімо до нього.
Учениця: пішли, не можна втрачати час.

Сцена 2. Дім Діда Відуна.
Голос:
Акація стара біля воріт
Не цвіте у котре рясно і пахуче
А на порозі сивий, сивий дід
Дітям, про щось розповідав співуче
Дід: так оце добавити сюди буде файно. Так ще трошки цього зіллячка…
Учні: Слава Україні!
Дід: Героям слава! Кажіть чого прийшли до діда. Якщо щось болить не зможу я вже нічим до помогти.
Учень: це чому?
Дід: от халепа, нічого не розуміють. Я ж всі сили брав від природи, збирав лікарські рослини, корні там всякі, а зараз що не має природи, заводи забруднили Землю, Холера б взяла б тих підприємців які економлять на очисних спорудах. Так якщо болить серце візьми таблетку, випий й не буде в тебе воно більше боліти. Печінка буде боліти – від тієї клятої хімії.
Учениця: діду так ми до тебе прийшли щоб ти допоміг нам природу врятувати. Допоможи нам.
Дід: пізно вже, це потрібно було робити років 50 тому. А зараз будемо в скафандрах ходити, їсти одну хімію, й милуватися фотокартками з минулого.
Учень: а ти не знаєш чому раніше ніхто про це не думав, чому не піклувався природою.
Дід: чому не піклувався, створювалися там всякі агітбригади, проводили пропаганди, але те покоління цікавилося зовсім іншим. Одним словом поганий був піар-менеджер у цих агітбригад.
Учениця:. І що не вже все втрачено(починає нити)
Дід: ану цить. Цить я кому сказав! Добре раз ви хочете допомогти, потрібно повернутися в минуле і підказати цим екологам як краще в діяти. Є в мене ще трішки зілля, випийте його. Й повернетесь в минуле. Тільки но я з вами, якщо вас не вийде то хоч назбираю, трошки кропиви, лопушків, а то в мене все закінчилось.

Відео « Збережемо землю »

ІV. Підсумок заняття

- Про що ви дізналися , гортаючи сторінки журналу ?
- Яка сторінка видалась вам найцікавішою ?
- Які лікарські рослини знайшли притулок у нашому місті або навколо нього ?
Лікарські рослини піклуються про нас і наше здоров'я , а ми повинні подбати про їх збереження . Для цього необхідно розбірливо та раціонально використовувати рослини , що ростуть довкола нас .