Меню

СВЯТА ТУРИСТІВ, КРАЄЗНАВЦІВ

ВІДДІЛ ОСВІТИ ОБУХІВСЬКОЇ РАЙОННОЇ ДЕРЖАВНОЇ АДМІНІСТРАЦІЇ
ДЕРЖАВНОЇ АДМІНІСТРАЦІЇ
ОБУХІВСЬКИЙ РАЙОННИЙ
ЦЕНТР ТВОРЧОСТІ ДІТЕЙ ТА ЮНАЦТВА

СВЯТА ТУРИСТІВ, КРАЄЗНАВЦІВ
(методичні рекомендації, свята)

Робота для участі в обласному
конкурсі на кращий
навчально-методичний матеріал
з туристсько-краєзнавчого напряму
Виконала:
керівник гуртка
Захарченко Н.В.

Обухів – 2011 р.

ВСТУП


   Дозвіллево-розважальний вид діяльності у туризмі є цікавим та вкрай необхідним. Його метою є змістовно організоване дозвілля дітей та молоді у різних формах ігрової та дозвіллево-розважальної діяльності: свята, тематичні вечори відпочинку, дискотеки, КВК, організація зустрічей з цікавими людьми, веселі старти, конкурси, туристичні розваги, змагання, ігри і т.д. Дані заходи в повній мірі забезпечують всебічний розвиток особистості, створюють умови розкриття дитячих здібностей та їх таланту.

 

   Однією з форм дозвіллево-розважальної діяльності є свято. Це різносторонній захід направлений на розвиток духовних і фізичних сил дітей.

   Різноманітні свята можна проводити в класі, в спортзалі, на спортивному майданчику, актовому залі, на стадіоні і взагалі на природі.

   Свята доцільно проводити протягом цілого року. Тематика їх може бути різною: «Посвята в туристи», «Всесвітній День туризму», «Всесвітній День захисту дітей», «Туристичні канікули», «Земля – наш дім», «Тато, мама, я – туристична сім»я», «Світ туристичних пригод», «Зимові розваги туристів», «Свято в музеї» і т.д.

   Активний відпочинок дітей передбачає спільні свята, та все ж таки більш доцільно проводити їх з дітьми молодшого, середнього та старшого віку. Тоді заходи пройдуть ефективніше і відповідатимуть меті й методам виховання дітей усіх вікових категорій.

   Свято – це цікавий, улюблений вид діяльності дітей, у процесі якого збагачується накопичений дітьми життєвий досвід, поглиблюються уявлення про навколишній світ. А творча діяльність (слухання музики, декламування, спів, малювання, розігрування інсценівок, драматизації і т.д.) пробуджує у гуртківців позитивні почуття, естетичні переживання, емоційне задоволення. Граючись та змагаючись колективно, діти опановують етичні норми спілкування. Свята згуртовують та здружують колектив, популяризують та пропагують дитячо-юнацький туризм та краєзнавство, мають оздоровчу цінність, позитивний вплив різноманітних природних факторів, а поєднання їх з українськими обрядовими дійствами дуже важливе і актуальне у світлі сьогодення.

   Свято повинне бути цікавим для дітей, та водночас воно потребує деякої розумової та фізичної напруги від тих, хто змагається та грає.

   При правильній розробці конкурсних завдань обов»язково слід враховувати попередній досвід дітей.
   На першому році навчання свята доцільно планувати на 40-60 хвилин. У дітей основного та вищого рівня навчання свято може тривати до двох годин і більше. Запропоновані загадки, гуморески, конкурсні завдання і інше, повинні відповідати віку дітей. Це добрі помічники інтелектуального розвитку дитини. Свято слід будувати так, аби дитина відчула себе потрібною в колективних змаганнях, могла проявити набуті знання і навички туристсько-краєзнавчої тематики, почувала себе вільно та комфортно. Активність і самостійність дитини є гарантом того, що свято пройде невимушено та цікаво. Свято – це особливий стан душі тому, перш за все воно повинно викликати у дітей радість та емоційний підйом.

МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ
Основні тези підготовки свята

 


1. Підготовча робота в організації свята виконується колективно. Кожен робить те, що йому до душі, що відповідає його інтересам і здібностям.

2. Взаємодопомога є запорукою добре підготовленого свята.

3. Взаєморозуміння. Турбота про настрій кожного. Загальна атмосфера у колективі.

4. Підготовчий період до свята відбувається у трьох напрямках.
- по – перше це створення та підтримка святкового настрою, тобто емоційної готовності дитини діяти і реагувати на все адекватно;
- по – друге, необхідно забезпечити дітям простір для святкової діяльності – самостійної, активної, різнобічної;
- по – третє, надати дітям можливість для змагально – ігрового спілкування.

5. Необхідні умови організації свята:
- розбудити уяву дітей;
- пригадати минулі свята;
- переглянути фотографії, альбоми попередніх свят;
- використання сюрпризів;
- цікаве оформлення залу…;
- неочікуваний гість;
- музичний супровід;
- організація виставок (фоторобіт, газет, емблем…);
- використання художньої літератури…;
- різноманітні ігри (рухливі, туристичні, інтелектуальні…);
- історичні матеріали і т.д.

Сценарій свята
«Туристичні канікули»

Святково прибрана зала. На екрані біжать титри документального фільму на туристичну тематику. Перед аудиторією в яскравих спортивних костюмах з туристичними рюкзаками за плечима з’являються ведучі. Діти голосно та дзвінко вигукують:

Ведучий: Канікули! Канікули!
Співає все навколо!
Канікули! Канікули!
Чекають ліс і гори.

Ведуча: Рано-вранці всі ми встали
Сонце й небо привітали
В подорож рушати час
То приєднуйся до нас.

Ведучий: Не знають ноги наші втоми
Щодня йдемо ми в путь
Усім відомо, що в поході
Потрібно знань набуть.

Ведуча: Як мрію маєш ти свою
То часу цінного не гай,
Канікули, канікули
В похід мерщій рушай!

Ведучий: Хто походи з нас не любить?
Мабуть, люблять їх усі!
Але є на світі люди,
Що в похід – і не проси!
Ведуча: І таким, скажу я вам
Є товариш наш Іван.
Хоч всіма вважався, звісно,
Найзапеклішим туристом!

Ведучий: Знав теорію – на «5»,
Міг усе вам розказать,
Хоч у справжньому поході
Не вдалось йому бувать.

Ведуча: І про це ми зараз хочем
Сценку вам на користь показать.

СЦЕНКА «Як Іван Бобир до походу готувався»
Діючі особи: Іван Бобир, мама, тато, дід, баба, тренер.

Ведучий: Вчив Івана мудрий тренер:

Тренер: «Щоби вдалим був похід,
то за день – не менше! – треба
все продумати як слід.
Брати – тільки необхідне,
зайве – геть без зайвих слів!»

Ведуча: Що ж, Бобир наш – учень здібний:
Все чудово зрозумів.

Іван Бобир: Та-ак… Ітимуть у похід (загинає пальці)
Мама, тато, бабця й дід! О…

Ведучий: Став Іванко рахувати
Необхіднеє – як і слід.

Іван Бобир: (задумливо зводить очі, щось наче вираховує)
Мама… Буде готувати!
Тато?.. Пертиме рюкзак!
Дід?.. Ді-і-ід… О!
Дід – намети розбивати:
В цьому ділі він мастак!
Та-ак… А бабця? Хе-хе!
Бабця рідна теж мені украй потрібна:
У поході на привалі колискові хай співає.
(Бобир задоволено потирає руки – мовляв, усе вирішено чудово-пречудово).

Ведуча: Так Бобир і порішив,-
І до рідних заспішив.
Всі зраділи! Тільки дід
Не схотів іти в похід,
Хоч умів намети ставить
За якусь мізерну мить.

Дід: Не похід це – а гулянка! –
Відмахнувся вредний дід.
(махнувши рукою, відвертається)

Іван Бобир: Що ж, дід – зайвий,
Час і впуть!
Інше все – батьки візьмуть…

Ведучий: Ось і ранок: час рушати
За Іваном у похід
Бабця рідна, мама й тато
Йдуть, як треба, - слід у слід…
(Перед аудиторією підтюпцем проходить вервечка «туристів», навантажених всілякими речами, явно непотрібними в поході.)

Дід: Всім привіт! (махає рукою) –
Гука з балкона Бобирям вреднючий дід…

Ведуча: (показує на глядачів)
Вже туристи голосисті
Вщент шкільний забили двір –
Ждуть Івана. Як навмисне,
Забарився десь Бобир.
(Здивовано дивляться на вервечку «туристів»)
Раптом зирк! Немає слів!
Вся родина Бобирів
До туристів крок карбує.
Тренер (промовисто б»є себе в груди, - я мовляв, тренер)
Де стояв – там сів! (гепається на підлогу)

Тренер: «Що-о-о-це-е?! (тремтячим голосом, показує на Бобирів) –
ледь промовив згодом.

Ведучий: І Бобир йому (показуючи на себе) сказав:

Іван Бобир: Те, що треба у поході! –
Ще й на рідних показав.

Ведуча: Словом, що там говорить, -
Не пішов Іван в похід…
А чому? Самі мізкуйте
І по-іншому робіть!

Ведучий: Справді можна лише уявити, що то за похід був би в Івана, коли б він потрапив до нього. Сподіваюсь серед вас таких, як наш товариш, немає? Чи я помиляюсь? Каже те, нема? Що ж, тоді перевіримо!

КОНКУРС – ГРА «НЕОБХІДНІ РЕЧІ У ПОХОДІ»
(Коли певну кількість необхідних речей набрано, продовжується свято).
Ведуча: Отже, я переконалась, що з такими знавцями, як ви, не пропадеш у найскладнішому поході. Та іноді в поході трапляються халепи. Як наприклад уберегтись від шкідливих комах? (Діти пропонують дійові способи боротьби з літньою комашнею: комарі, мурашки, бджоли).
Ведучий: Спасибі друзі, за корисні поради. Як багато ми з вами дізнались веселого і корисного.
Ведуча: Я пропоную вам під час канікул не сидіти вдома, а здійснити як найбільше походів, подорожей, екскурсій.
Ведучий: Крокуйте весело, бадьоро рідним краєм.
Ведуча: Бажаємо вам усім набратися сил і снаги за чудові літні канікули. Нехай літо вам буде щедрим та лагідним!

Сценарій свята
«Друже, щоб тобі туристом стати – слід здоров’я й силу гартувати !»

 

   Під звуки музики юні туристи, батьки та гості свята займають місця у залі. Зал прикрашено кольоровими кульками та прапорцями. Експонується виставка фоторобіт «Наші мандри».

   Команди туристичних гуртків ОРЦТДЮ займають місця біля своїх емблем.
   На столах для журі – табличка «Суддівська колегія».

Ведучий: Добрий день, шановні друзі!

Ведуча: Добрий день, шановні гості, вчителі, мами і тата! Ми раді, що ви завітали на наше свято.

Ведучий: Свято присвячене Дню туриста, відкрите!

Ведуча: Туризм – наша гордість і сила
Любій Вкраїні наш труд,
Щоб завжди доля любила
Людей, що туристами звуть.

Ведучий: Туристичне наше свято
Зустрічаємо ми радо.
Мріє мама, прагне тато,
Щоб здоровим було чадо!

Ведуча: Якщо будеш спорту вірним,
То хвороби не пізнаєш,
Завжди будеш ти веселим
І в навчанні не відстанеш.
Ведучий: Ми сьогодні всіх вітаєм,
Молодих, завзятих, юних
Будьте сильні, будьте гарні
Користь ви приносьте людям.

Ведуча: Лунає музика, веселе свято нині,
Сьогодні всі туристи тут!
І в цьому залі радість лине
Зарядку жартівливу діти ждуть!

Ведучий: Під керівництвом досвідченого тренера пропонуємо зробити невеличку зарядку.
( На фоні пісні В. Висоцького «Зарядка», піднявшись з місць, діти виконують нескладні вправи )
Наприклад: Починаємо зарядку
Робим вправи по порядку
Руки підняли всі вище,
Потім - вниз - вдихаєм глибше.

Друга вправа, всі зі мною,
Руки в нас над головою,
Як метелики літаєм,
Крила зводим – розправляєм!
Раз, два, раз ще раз -
Ось яка сім»я у нас!

Потім вправа номер три:
Вгору очі підніми,
Руки в боки, ноги вшир
Ти неначе дикий звір.
Фізкультура кожен день –
Дуже добре для легень.
Три разочки нахились
На чотири – піднімись!

Пригадаємо таночок гусенят:
Лікті зігнули, пальчики висять,
Всім вам знайомі рухи оці
Зробимо вправи – всі молодці!

На останок, в добрий час,
Пострибаємо якраз.
Раз, два, три, чотири,
Три, чотири, раз, два –
Любить вправи дітвора!
Бо туризм – цікава гра!

Ведуча: Молодці! Ви дійсно вправні юні туристи!
Для багатьох відомих людей заняття туризмом вплинули на вибір майбутньої професії. Деякі з них сьогодні з нами у залі. До вітального слова запрошуються гості нашого свята…
Гість: Дорогі, юні туристи, прийміть найщиріші вітання з нагоди Всесвітнього Дня туризму. Туризм набуває все більшого значення, як важливий фактор зміцнення миру та взаєморозуміння між народами. Завдяки важкій діяльності туристів, світу відкриваються унікальні природні багатства, самобутність історії, культури, народних звичаїв і традицій. Міцного здоров’я вам, добра, щастя, впевненості у власних силах, успіху в улюбленій справі.
Ведучий: Дійсно, туризм – це життя, це захоплююче заняття. У цьому ми сьогодні ще раз переконаємося.
Ведуча: Оголошуємо перший вид змагань «Представлення команд». За три хвилини командам необхідно представити свою візитну картку: назва, девіз, захист емблеми.
(Виступ команд оцінюється за п’ятибальною системою)
Наприклад: Команда «Дружба».
Девіз: Як будеш сміливим
І вправним усюди,
Тебе шануватимуть,
Знатимуть люди!

Команда «Горизонт».
Девіз: Горизонтом ми звемось –
До усіх висот рвемось.
Ведучий: Ось настав чудовий час.
Капітанів ждем до нас.
Подивимось залюбки
Чи це справжні ватажки ?!
Ведуча: Наступний «Конкурс капітанів».
(Ведучий почергово пропонує капітанам команд картки з завданнями. На обдумування надається одна хвилина. Правильна відповідь оцінюється 4 балами)
Наприклад:
- Коли винайдено компас? Основна причина направлення стрілки компаса південь – північ ? (Команда «Горизонт»).
- В якому напрямку рухалася група туристів, якщо в південь тінь від них була направлена в сторону руху? ( Команда «Дружба»)
Ведучий: Дякуємо вам за відповіді гарні та час перейти до наступного конкурсного завдання.
Ведуча: Оголошуємо конкурс «Домашнє завдання».
Умови конкурсу: театралізоване шоу – видовище на туристичну тематику. Тривалість виступу до 3-х хвилин.( Виступ команд оцінюється за 10-ти бальною системою)
Ведучий: Ну, а зараз, друзі, час!
Туристична вікторина!
Розірвемо спільно, враз
Запитальну павутину!
Ведуча: На землі, у небі, в морі –
Скрізь у сонячнім просторі
Нові загадки живуть,
До відгадок нас зовуть…
Ведучий: Конкурс вболівальників «Ерудит».
Для вболівальників (від кожної команди по п’ять чоловік) ведучий загадує загадки на туристичну тематику. Правильна відповідь оцінюється в 1 бал.
Наприклад: Дружний це і теплий дім,
Всім туристам добре в нім
(намет)
Що за диво цей мішок,
Збоку є якийсь шнурок,
Не подушка і не ковдра,
Має він довгасту форму.
Всякий, хто у нього ляже –
«На добраніч» усім каже.
(спальник)
Аби не заблукати
У незнайомім місці,
Візьміть з собою друга –
Дороговказ туриста.
(карта)
Вправо, вліво все кручусь
Та ніколи не зіб»юсь. (компас)
Ведуча: Ну, що ж, загадки відгадали.
Та що за свято без гітари?

Ведучий: Конкурс «Туристична пісня».
Виступ триває 3-4 хвилини. Оцінювання конкурсу за 5-ти бальною системою.

Ведуча: Осінній день такий барвистий
Спинився в нашому краю
Змагались весело туристи
І вправність довели свою.

Ведучий: Закінчилось свято,
Закінчилась зустріч.
Настав прощаватися час,
Та ви не сумуйте,
Ви всі зрозумійте,
Що свято ще буде не раз!

Оголошуються результати конкурсних змагань. Вручаються призи. Під дружні оплески розпочинається дискотека.

Сценарій «Світ туристичних пригод»
(свято – гра)
Лісова галявина з туристичними атрибутами : намети, рюкзаки, посуд, їжа, пеньочки…
По ліву та праву сторону удаваної сцени сидять діти, журі, керівники туристсько – краєзнавчих гуртків.

Ведуча: І знову нас зібрало свято,
Покликав світ туристичних пригод.

Ведучий: Тож позмагаємось завзято,
Нехай дивується народ.
Пісня: «У похода есть начало…»

Ведуча: Дорогі друзі! Сьогодні ми з вами помандруємо у світ, де нас чекають цікаві і захоплюючі пригоди і, звичайно ж, скарби.
Ведучий: Тож давайте оплесками зустрінемо команди юних туристів, які здійснять подорож у незвичайний світ туристичних пригод. А назви наші команди мають такі: «Романтики» та «Фантазери».
(Вихід команд)
Ведуча: Завдання перше. Кожен з 8-ми членів команди підбігає до пенька, бере аркуш паперу, на якому написана літера. Команда шикується таким чином, щоб з літер складалася назва команди. Команда, яка виконає завдання першою нагороджується емблемою із зображенням компаса. Інша – емблемою із зображенням карти.
( Після завдання, команди віршовано вітають одне одного)
Ведучий: Капітани наготові.
Компас, карта, рюкзаки
Ми в мандрівку вирушаєм,
Щоб знайти собі скарби!
Ведуча: У похід ми вирушаєм
І, звичайно, добре знаєм,
Що веде нас в дальній край
Наш безстрашний капітан!
Перехід команд на іншу галявину. Команди пішки пересуваються у швидкому темпі, журі слідкує за організацією переходу та швидкістю пересування. Особлива увага звертається на уміння зберігати і розподіляти сили при ходьбі.
Ведучий: Ось ми і прибули на місце, що стане для команд домівкою.
Ведуча: Оголошуємо естафету «Розташуй намет». Необхідно правильно вибрати місце і розташувати намет. Журі слідкує за правильністю вибору місця розташування та правильністю постановки намету.
Ведучий: Молодці, вийшло красиве наметове містечко! Перейдемо до наступної естафети «Збери дрова»
Тепер потрібно зібрати хмиз для вогню. Журі звертає увагу на кількість зібраного хмизу за 10 хвилин та правильністю його складання.
Ведуча: Дрова для вогню ми зібрали. Залишилося розпалити вогнище. Тож зараз естафета «Розведи Вогонь».
Журі слідкує за правильністю вибору місця, швидкістю розведення вогню та за технікою безпеки.
Ведучий: Ось і горять наші вогнища. Тепер можна готувати для команди обід. І поки дівчата готують, юні мандрівники вирушають на пошуки скарбу.
Ведуча: Знайти скарб – непроста справа, але не хвилюйтеся, допоможе вам ось ця карта місцевості. Зверніть увагу, що скарб (пакунок цукерок) знаходиться на старому дубі. Тож вперед!
( Однакові карти для команд заздалегідь намальовані керівником.
Знайшовши скарб, команди повертаються у наметове містечко.)
Ведучий: От і закінчилися веселі пригоди туристів, але в серці кожного з нас ще довго житимуть спогади про сьогоднішні туристичні пригоди. (підсумки журі)
Ведуча: То хто ж переміг? Перемогла дружба!!!
Ведучий: Якщо утома здолає,
Холодний вітер настрій псує,
Пісня завжди помагає,
Смачний обід -
Наснаги й сили додає
(Спільний обід обох команд біля багаття. Звучать туристичні пісні під гітару.)


Використані джерела

1. Н.А. Ізвекова. Н.В.Латов. Свято в сімї. М. «Педагогіка» 1986.

2. А.П.Демчишин. Рухливі ігри і спортивні ігри в школі. К;Освіта, 1992

3. Ю.Колесникова. «Смійся та грай - світ пізнавай». Київ.
«Початкова школа», 2000.

4. Журнал «Шкільний світ» № 22-24, червень 2003 ст. 19.

5. Журнал «Шкільний світ» № 26-28, липень 2003 ст.49


Зміст


1. Вступ

2. Методичні рекомендації

3. Сценарії
а) « Туристичні канікули»
б) «Друже, щоб тобі туристом стати – слід здоров’я й силу гартувати!»
в) « Світ туристичних пригод»

4. Використані джерела